Odkąd z rynku SEO zniknął Yahoo! Site Explorer, branża nadal szuka godnego następcy tego niegdyś najpopularniejszego eksploratora linków. Dziś przyjrzymy się, jak dużymi zasobami danych dysponują komercyjne narzędzia: Ahrefs, Majestic oraz Open Site Explorer i porównany je do wyników z GWT.
Ile linków rzeczywiście prowadzi do twojej strony?
Podczas naszego testu sprawdzimy, na jak dużo linków przychodzących do witryny wskażą najpopularniejsze narzędzia dostępne na rynku i zestawimy je z danymi Google Narzędzia dla Webmasterów (GWT).
Należy zaznaczyć, że przedstawione przez nas dane mają charakter poglądowy, bo samo GWT również nie jest zbyt wiarygodnym źródłem informacji.
Wartości udostępniane w panelu Google są wybiórcze i nieczęsto aktualizowane, co oznacza, że od czasu pojawienia się odnośnika w GWT i jego ewentualnego usunięcia może minąć rzeczywiście nawet kilkanaście miesięcy.
Z GWT pobierzesz mniej niż połowę linków
Liczba linków w GTW to tylko część rzeczywistych informacji, na których pracuje wyszukiwarka. Szacuje się, że z panelu GWT użytkownik może pobrać średnio od 30 do 40% linków.
Wartości te mogą być wyższe lub niższe, jeśli skorzystać z obu dostępnych opcji (Pobierz najnowsze linki oraz Pobierz więcej przykładowych linków), a następnie usunąć odnośniki powtarzające się, np. za pomocą SB.
Domeny włączone do testu:
Domena A:
Regularnie uaktualniany i pozycjonowany serwis informacyjny.
– rodzaj domeny: TLD,
– wiek domeny: 2 lata,
– site domeny: 2,640 wyników.
Liczba linków według GWT na dzień publikacji materiału: 6,448 linków z 216 domen.
Domena B:
Statyczna wizytówka firmowa, niepozycjonowana.
– rodzaj domeny: globalna,
– wiek domeny: 5 lat,
– site domeny: 11.
Liczba linków według GWT na dzień publikacji materiału: 830 linków z 96 domen.
Domena C:
Strona firmowa, pozycjonowana, rzadko uaktualniana i modyfikowana.
– rodzaj domeny: krajowa,
– wiek domeny: 4 lata,
– site domeny: 98.
Liczba linków według GWT na dzień publikacji materiału: 6006 linków z 301 domen.
Porównanie najpopularniejszych narzędzi:
Dla uproszczenia przyjęliśmy, że 6,488 wyników wskazanych dla domeny to wartość 100%.
Domena A:
Ahrefs: 3,300 linków: 50,86%,
Majestic (Fresh Index): 2,391 linków: 37,08%,
Próbka linków pobranych z GWT: 1,330 linków: 20,62%,
Open Site Explorer: 1,093 linków: 16,84%.
Domena B:
Ahrefs: 316 linków: 38,07%,
Majestic (Fresh Index): 641 linków: 77,22%,
Próbka linków pobranych z GWT: 303 linków: 36,50%,
Open Site Explorer: 252 linków: 30,36%.
Domena C:
Ahrefs: 1414 linków: 23,54%,
Majestic (Fresh Index): 1167 linków: 19,43%,
Próbka linków pobranych z GWT: 2591 linków: 43,14%,
Open Site Explorer: 221 linków: 3,67%.
Dlaczego wyniki narzędzi różnią się od siebie?
Na podstawie naszej skróconej analizy dostrzegamy duże rozbieżności między danymi. Z pewnością można stwierdzić, że najmniej linków dostarcza próbka GWT (średnio: 33,38%) oraz sam Open Site Explorer (średnio: 16,96%).
Najlepiej radzą sobie Majestic oraz Ahrefs, jednak przy tak małej próbce trudno o jednoznaczne wskazanie. Pewne miarodajne wyniki przyniósłby test złożony z przynajmniej 100 domen funkcjonalnych, globalnych i krajowych o różnym poziomie zaangażowania w strategię SEO.
Naszym celem było jednak udowodnienie, że 1 narzędzie do sprawdzania liczby przychodzących linków to zdecydowanie za mało. Rzeczywisty profil BL można uprawdopodobnić korzystając z raportów kilku eksploratorów jednocześnie.