Firma pozycjonująca strony internetowe na uczciwych i przejrzystych warunkach współpracy

SiteSEO.pl – pozycjonowanie i usługi SEO
Budowanie wizerunku marki w Social Media

Nie od dziś funkcjonuje powiedzenie „nie ma Cię w Google – nie istniejesz”. Na szczęście nigdy nie było ono prawdziwe. Po falach filtrów wywołanych zmianami w algorytmie wiele sklepów internetowych które swój ruch pozyskiwało głównie z wyników wyszukiwania Google nagle straciło swoją standardową drogę dostępu do Klienta. Aby utrzymać się na wodzie większość właścicieli sklepów online przerzuciło działania na inne środki reklamy (adwords, mailing, szeptankę, reklamy graficzne oraz social media) jednocześnie starając się usunąć przyczynę wykluczenia/ograniczenia widoczności w serpach. Bez problemu udało się to tym, którzy już wcześniej inwestowali w różnorakie formy pozyskiwania ruchu na swoją stronę.

 

Social Media Marketing
Media społecznościowe dziś to nie tylko wizytówka. To również kreowanie wizerunku i pozyskiwanie realnych klientów. Zanim na dobre zaczniemy tworzyć wizerunek nowoczesnej firmy, który daje określone korzyści, powinniśmy się do tego dobrze przygotować. Nawet jeśli nie zajmiemy się tym samodzielnie, a zlecimy to agencji, to ważne, żeby znać podstawowe założenia, które pozwolą nam ocenić, czy podejmowanie działania są efektywne.

 

Mocne i słabe strony

Zanim zabierzemy się za prowadzenie profilu firmy na Facebooku, Google+ czy Pintereście powinniśmy ustalić kilka podstawowych elementów. Jednymi z nich są nasze mocne i słabe strony. Musimy wybrać segmenty naszej oferty w których sprawdzamy się lepiej lub gorzej, takie które dopracowaliśmy do perfekcji jak i te nad którymi nadal musimy popracować. Co za tym idzie te za które Klienci będą nas chwalić, polecać jak i te które mogą wywołać złośliwe komentarze, uwagi, przyciągnąć negatywne opinie. Warto ustalić, jakie cechy wyróżniają nas na tle konkurencji, sprawiają nas wyjątkowymi i wartymi uwagi. Słabych stron nie należy uwypuklać, schowajmy je, zamaskujemy pilnując aby każda publikowana treść w żadne sposób do nich nie nawiązywała.

Jest to typowa analiza SWOT, która oprócz naszych plusów i minusów pozwala ustalić, jakie są nasze szanse i zagrożenia wynikające z obecności w Internecie i w mediach społecznościowych. Dzięki temu zdecydowanie łatwiej jest ustalić kreację i przyjąć konkretny kierunek działania.

Na tym etapie warto przeanalizować nasze otoczenie, czyli zarówno odbiorców w danych mediach i jednocześnie działania naszej największej konkurencji.

 

Grupa odbiorców

Zanim zaczniemy inwestować w marketing treści w serwisach social media musimy ustalić grupę odbiorców. Do zachowań, zainteresowań, upodobań, wieku czy nawet płci będziemy dostosowywać wszystkie publikowane informacje. Tak więc przykładowo ofertę biura rachunkowego kierować będziemy do właścicieli firm, sklepu z sukienkami do kobiet, sklepu z deskami snowboardowymi do osób w wieku 15-45, a lokalnego sklepu czy warsztatu do osób z danego miasta. Jeżeli mamy własne dane analityczne na temat naszych klientów (wiek, płeć, miasto) to będą one przydatne również w wybraniu odpowiedniego narzędzia do komunikacji. Jeżeli naszą największą grupą odbiorców są nastolatki w wieku od 12-17 lat, to błędem byłoby skupianie się na Google+, skoro ta grupa odbiorców jest najliczniejsza na Instagramie czy Facebooku.

 

Przekaz, kreacja i cel

Przedostatnim krokiem jest ustalenie odpowiedniej dla naszej marki strategii marketingowej. Wszelkie działania wizerunkowe powinny być zaplanowane w ujęciu długofalowym. W przeciwnym razie ciężko będzie je zmierzyć, dokładnie przeanalizować i ocenić wyniki. Dobre przemyślana strategia, w której skład wchodzi m.in. pomysł na kreację, sposób zarządzania kryzysowego, sposób komunikowania, to sposób na odniesienie sukcesu. Ważnym elementem szczególnie w przypadku serwisu społecznościowego Facebook jest unikanie publikowania nudnych informacji które nie będą angażować użytkowników. Niskie zainteresowanie odbiorców z czasem obniży ich zasięg.

 

Kreowanie konkretnego wizerunku w mediach społecznościowych powinno mieć jasno określone założenia. Przykładowo Dominos Pizza oferuje dobry produkt w wysokiej cenie. Zastosowano jednak system rabatów (okazjonalne, dzienne, lojalnościowe, dla pierwszych Klientów) które dają jasny sygnał, że opłaca się zamówić produkt 50% taniej lub w opcji 2 za 1. Tworzy to złudzenie: z rabatem się opłaca, jest tanio.

 

Drugim doskonałym przykładem jest McDonald’s. Obecnie trudno jest sobie wyobrazić, że przez lata swojej początkowej działalności największa pojemnością napoju jaką oferował była mała butelka wody (200ml). Nie było też zestawów XL czy XXL, zabawek dla dzieci dołączanych do zestawów Happy Meal, a nawet obsługi okienkowej. Każdy z wdrażanych elementów promowany był jako „dla dobra konsumenta”. Większe zestawy miały nasycić klienta tak aby nie musiał przez resztę dnia nic więcej jeść, Happy Meal stanowić idealne rozwiązanie dla rodzinnych obiadów z dziećmi, a dwu litrowe napoje łączyć dwojga zakochany przy jednym wspólnym kubku. Nie jest to w prawdzie marketing w mediach społecznościowych (nie te czasy) ale doskonały przykład odpowiednio dobranego przekazu.

 

Ostatnim z przykładów jest promocja zdrowej żywności. Z racji choroby krów i nagłego spadku cen wołowiny, niedługo po tym chorobie drobiu i równie nagłego (o ponad 60%) spadku sprzedaży jaj pierwszy raz duże hipermarkety rozpoczęły swój własny nabór dostawców. Do zaistniałej sytuacji idealnie dopasowano produkty i zwrócono się do ich producentów o dostarczenie nowych towarów na półki. Do tej pory promuje się je jako luksus, wyższej jakości zarówno poprzez odpowiednie slogany, oznaczenia (zdrowa żywność) jak i wyższą cenę. Natomiast ze zdrowiem najczęściej nie mają one kompletnie nic wspólnego i potrafią być bardziej tuczące od produktów które uznajemy za niezdrowe. Pomocny przy tym jest brak regulacji dotyczących tego typu oznaczeń. Poprzez odpowiednie dopasowanie oferty, czasu jej reklamowania jak i mylących informacji idealnie wstrzelono się w portfele klientów.

 

Narzędzia Social Media

Przed rozpoczęciem kreowania marki i docierania do potencjalnych klientów i fanów warto wybrać odpowiednie narzędzia. Social media to nie tylko Facebook. Obecnie działają dziesiątki mniej i bardziej popularnych serwisów i portali internetowych. Na początku nie musisz wybierać wszystkich na raz. Skup się na jednym, na którym znajdziesz najwięcej swoich fanów i przyszłych klientów. Oprócz Facebooka do najpopularniejszych serwisów społecznościowych (o różnym profilu i sposobie funkcjonowania) możemy wyróżnić Google+, Pinterest, Instagram, Youtube, Blog czy choćby Twitter. To, jakie media będą dla nas odpowiednie zależy przede wszystkim od celów, jakie sobie ustalimy, or produktu i jego odbiorców.

Wybór wbrew pozorom nie jest obecnie aż tak oczywisty, jak się może wydawać. Większość z właścicieli firm czy sklepów wybiera Facebooka – ponieważ mają go wszyscy i warto na nim być. Jeżeli na przykład prowadzimy sklep z akcesoriami motoryzacyjnymi lepszy będzie Youtube, na którym możemy zamieszczać tutoriale i filmiki na temat tego, jak samodzielnie naprawić czy zmodyfikować auto. Jeśli prowadzimy firmę, która zajmuje się organizacją wesel, to lepszym rozwiązaniem niż Facebook może być Pinterest.

 

Budżet w social media

Bez tego, ani rusz. Oczywiście możemy prowadzić komunikację w mediach społecznościowych samodzielnie. Będzie to o wiele tańsze niż skorzystanie z freelancera czy profesjonalnej agencji marketingowej. To jednak jest jeden z nielicznych plusów takiej sytuacji. Po pewnym czasie sami dochodzimy do wniosku, że jest to nieopłacalne i nieskuteczne. Czasami warto zaufać profesjonalistom i zlecić im zadanie, na którym znają się lepiej niż my.

Oczywiście im większy budżet, tym lepiej. Pozwala to tworzyć kreatywne kampanie reklamowe i komunikację w mediach społecznościowych o znacznie większym zasięgu. Budżet powinien uwzględnić nie tylko stałą opłatę dla agencji, ale również wszelkie dodatkowe koszty, jak przykładowo konkursy, dopasowane promocje.

Jeżeli kreowanie wizerunku naszej firmy wymaga tworzenia identyfikacji wizualnej bądź też grafik na zamówienie, to jest to kolejny element, który bardzo często należy uwzględnić w comiesięcznym budżecie.

 

Podsumowując budowanie wizerunku w sieciach społecznościowych i przygotowanie odpowiedniej strategii nie jest rzeczą prostą. Na Social Media Marketing składa się szereg działań. Warto obserwować nie tylko konkurencję i jej wizerunek, ale również śledzić najnowsze trendy w internetowym marketingu. Pamiętajmy, że wszelkie działania, jakie podejmiemy w jakichkolwiek mediach społecznościowych powinny być spójne wizerunkowo i jakościowo z tym, co dotychczas oferujemy jako firma/sklep czy organizacja.

———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

* *

Kontynuując przeglądanie strony, wyrażasz zgodę na używanie przez nas (PageSEO) plików Cookies do celów analitycznych i wydajnościowych. Więcej informacji

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close