Katalogowanie opiera się na publikacji wpisów w specjalnie do tego celu przygotowanych katalogach stron internetowych. Wpisy charakteryzuje krótsza długość niż standardowe artykuły presell (popularnie zwane preclami), link wychodzący z tytułu wpisu oraz ewentualnie dodatkowe odnośniki umieszczone w treści wpisu opisującego stronę, usługę lub produkt. Z zasady tytułem dodawanego wpisu powinno więc być promowane przez nas słowo kluczowe. Często jako tytuł wykorzystuje się również anchory brandowe lub dość ogólne w celu stworzenia bardziej naturalnego profilu linków.
W Polsce mamy obecnie dostępnych kilka wartościowych skryptów katalogów stron, oraz masę mniej istotnych i starszych rozwiązań. Najbardziej wartościowe katalogi stron nie muszą być bezpośrednio powiązane z PR który przykleiło dla nich Google, zdecydowanie najbardziej pożądane lokalizacje to te, które postawione są na autorskim skrypcie. Jest ich naturalnie nie wiele. Kolejny ważny wyznacznik to zaśmiecenie katalogów które często spowodowane jest brakiem zabezpieczeń przed dodawarkami, brak moderacji, opuszczenie i zostawienie ich na pastwę spamiarek. Spamiarki mają to do siebie, że czasami wykorzystywane są przez osoby z brakiem jakiegokolwiek pojęcia o pozycjonowaniu. Obecnie na widoku jest kilka wartościowych rozwiązań do których zalicza się przede wszystkim seokatalogi, sinooke, wp-kat, webnews i pksi.
Seokatalg, sinooke, wp-kat oraz webnews to skrypty płatne które wykorzystywane są przez pozycjonerów do tworzenia zamkniętych grup katalogów stron. Poprzez płatne mam na myśli koszt wykupienia licencji w przypadku chęci utworzenia katalogu na własne potrzeby. Naturalnie z racji poniesionych kosztów i chęci „zarobku” większość wartościowych lokalizacji opartych na tych skryptach wymaga dokonania opłaty od 1 do 6 PLN za dodanie pojedynczego wpisu. Kilka osób wykupując liczne licencje tworzy grupy katalogów które są obecnie istotnym elementem linkowania w przypadku braku własnego zaplecza. Najczęściej do wszystkich lokalizacji w obrębie danej grupy wpis możemy dodać wykupując jeden multikod w odpowiednio wyższej cenie – jest to rozwiązanie które zdecydowanie ułatwia katalogowanie strony. Dostępne są również usługi w ramach których zakupywany jest kod, tworzone treści i wykonywana publikacji wpisów – katalogowanie.
Dla seokatalogów charakterystyczne są grupy od 50 do nawet 1000 katalogów, dla sinnoke są to wartości nieco mniejsze co wcale nie oznacza, że skrypt jest w jakikolwiek sposób gorszy. Wp-kat to natomiast całkiem niedawno wprowadzone rozwiązanie oparte na wtyczce która do standardowej instalacji CMS WordPress dodaje funkcje katalogu stron. Licencje dla tego skryptu również są płatne, obecnie dostępnych jest kilka zamkniętych grup prywatnych lokalizacji liczących po 50 lub 100 katalogów. Najciekawsza funkcjonalność to naturalnie wbudowana wewnętrzna dodawarka dzięki której samodzielnie z poziomu wybranego katalogu możemy dodać swoją stronę do wszystkich podpiętych lokalizacji danej grupy.
Ostatnim z wspomnianych płatnych skryptów jest webnews który niestety nie zyskał popularności. Jego licencja jest zdecydowanie tańsza biorąc pod uwagę ceny wspomnianych wcześniej trzech rozwiązań dla których pojedynczy klucz to wydatek rzędu 100zł i wynika to głównie z uproszczenia skryptu.
Szczególnej popularności nie zyskał również PKSI, darmowe rozwiązanie które w prosty sposób możemy umieścić na swoim hostingu i utworzonej domenie tudzież subdomenie. Nie wymaga tworzenia bazy i instalacji, zawiera najważniejsze funkcje i jest niezwykle prosty w obsłudze. Skrypt nie doczekał się niestety wielu zmiennych szablonów wyglądu, stąd przy wielu instalacjach bez samodzielnego wprowadzenia modyfikacji może wystąpić problem z indeksacją dodanych wpisów. Jest to jednak rozwiązanie jak najbardziej godne uwagi.
Do ciekawych zagranicznych skryptów katalogów stron zaliczyć można phpld, indexu, cncat, arfooo, linker. Ceny licencji dla skryptów to 30$/80$ (z linkiem zwrotnym/bez linku) dla phpld, oraz 65$/135$/239$ (1 lincencja/10 licencji/brak limitów) dla indexu. Cncat jest darmowy i występuje w dwóch wersjach, osobna instalacja lub jako plugin dla WP i Joomla, również za licencje skryptów arfooo i linker nie musimy płacić.
Do dyspozycji mamy również katalogi firmowe które umożliwiają założenie wizytówki NAP. To prezentacja naszej firmy poprzez unikalny i dobrze przygotowany opis, logo, zdjęcia oraz dane adresowe, kontaktowe.
Gdzie i jak warto dodawać wpisy?
Czym większa dywersyfikacja linkowania (urozmaicenie skryptów) tym lepiej dla profilu linków naszej strony. Obecnie nie warto skupiać się tylko na jednym rozwiązania które wydaje nam się być najbardziej korzystne. Jeśli mamy okazje dodać wpis do wartościowej grupy katalogów – zróbmy to z głową i efekty z pewnością będą zauważalne.
Z racji tego, że większość katalogów nie umożliwia dodania wpisu z linkiem w treści, a jedynym hiperłączem jest to podpięte do tytułu wpisu, katalogi warto wykorzystać do linkowania strony głównej naszego serwisu na słowa kluczowe które nie są wykorzystywane jako priorytetowe do pozycjonowania podstron.
Przykładowo, gdyby ten artykuł linkowany był na frazy takie jak: katalogowanie, katalogowanie stron czy katalogowanie strony, to do pozycjonowania strony głównej serwisu użyłbym fraz typu: firma pozycjonerska, pozycjonowanie firma, firma pozycjonująca i brandowe SiteSEO. Dlaczego właśnie takie zestawienie? W tym artykule zdecydowanie częściej występuje słowo „katalogowanie” niż na stronie głównej serwisu która przedstawia bardziej ogólne informacje, tytuł oraz bezpośredni odnośnik (permalink) tego artykułu również zawiera wspomniane słowo kluczowe co zdecydowanie ułatwiłoby jego promocję.
———
Zdjęcie: Markus Spiske / raumrot.com
CC-License: CC-BY